Filosofie školy
Vizí naší mateřské školy je uspět v široké konkurenci okolních mateřských škol, výchovnou činností reflektovat potřeby dětí, rodičů, obce a společnosti. Stát se otevřeným systémem dětí, rodičů a pedagogů, který se blíží rodinné výchově.
Chceme, aby dítě prožívalo den v mateřské škole radostně, bez zbytečného stresu, ve vlídné a přátelské atmosféře. Aby jeho den byl plný zajímavých zkušeností, které budou dobrým základem do života. Budovat vztah mezi dítětem a pedagogem plný vzájemné důvěry, probouzet v dítěti pocit, že na nic není samo. Přitom se držet cílů vzdělávání pro 21. století:
-
Učit se poznávat (kritické myšlení, zvídavost)
-
Učit se jednat (životní dovednosti)
-
Učit se žít společně (respekt a úcta k druhým, tolerance k odlišnostem)
-
Učit se být (odpovědnost, samostatnost)
S ohledem na lokalitu školy v blízkosti přírody podporovat děti ve vytváření ochranitelského postoje k životnímu prostředí, vnímání, objevování přírody. Podněcovat ke společnému dodržování tradic a zvyků v průběhu celého roku.
Chceme, abychom se kvalitně podíleli na výchově a vzdělávání dětí společně s rodiči, zřizovatelem školy, je-li třeba za pomoci dalších odborníků-zkrátka, abychom při výchově a vzdělávání dětí všichni táhli za jeden provaz.
Náš cíl: děláme vše pro to, aby naše děti byly v duševní a tělesné pohodě, domů odcházely spokojené plné nových zážitků a poznatků.
Naše škola respektuje nezastupitelné místo pro utváření osobnosti dítěte a tím je rodina, která má zodpovědnost za výchovu a vzdělávání dítěte. Chceme, aby se naše škola stala nezbytnou součástí výchovy a vzdělávání dětí především z hlediska vhodné sociální interakce. Naše mateřská škola poskytuje prostředí a podmínky pro rozvoj základů:
-
Zdravého sebevědomí a sebejistoty
-
Celoživotního učení
-
Chování a jednání v duchu základních lidských a etických hodnot
-
Získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí
-
Poznávání sama sebe, vlastních zájmů, možností a potřeb
Učitelky budou vycházet při plnění školního programu z těchto zásad:
-
Není důležité být nejlepší, ale podle svých možností a schopností se zúčastnit
-
Výchovně vzdělávací proces vést od modelu disciplinárního k modelu osobně rozvíjejícímu – pohlížet na dítě jako na jedinečnou, neopakovatelnou osobnost
-
Citlivě a diferencovaně přistupovat ke každému dítěti, nikoli uplatňovat program bez rozdílu – dítě by se mělo na učení podílet
-
Každá učitelka má možnost rozvíjet děti hlouběji prostřednictvím vlastního zájmového zaměření
-
Podporovat u dětí stále dokonalejší chápání okolního světa
-
Rozvíjet u dětí schopnost přemýšlet a rozhodovat se
-
Přispívat k elementárnímu dětskému chápání vývoje, pohybu a proměn
-
Rozvíjet schopnost dítěte přizpůsobovat se, reagovat na změny a vyrovnávat se s nimi
-
Rozvíjet schopnost dítěte komunikovat, spolupracovat, spolupodílet se
na rozhodnutích
K plnění dílčích vzdělávacích cílů jednotlivých oblastí směřují činnosti rozpracované
ve vzdělávací nabídce – naše mateřská škola preferuje výchovu prožitkem.
Na jednotlivých třídách jsou zpracovány třídní programy, na kterých spolupracují obě učitelky, průběžně je doplňují a upravují. Činnosti s dětmi musejí být smysluplné, cílevědomé, pečlivě promyšlené a připravené.
Závěr
V mateřské škole se každý den něco děje, je na co se dívat, je co poslouchat, je co vytvářet,
je o čem přemýšlet, je co napodobovat, seberealizovat se.
